torsdag 13 mars 2014

Musik och rörelse

Hej!
I slutet av denna veckan ska vi röra oss till musik. Jag valde att göra det på lite olika sätt med eleverna.
Ettorna dansade Jenka. En klassisk ringdans med tydliga taktslag. Vi byggde upp dansen i små etapper och kunde till slut dansa i en stor ring med hela gruppen.
Tvåorna fick lite högre tempo. De dansade en variant av Twist. Här märkte barnen att dans verkligen är en tuff fysisk aktivitet.
Fyrorna kommer att göra en mer komplicerad gångdans. Här gäller det verkligen att hålla tungan rätt i mun och koncentrera sig på uppgiften.
Femmorna inleder sin lektion med att jag visar klipp från två kända (ökända?) danser, Macarena och Gangnam style. Vi pratar också om musikens "åttor". Därefter delar jag in dem i fyra grupper som får skapa sin egna dans utifrån en låt jag valt till dem. På en halvtimme ska de skapa sin egna dans till en uppvisning där jag filmar dem för att underlätta min bedömning. Det är fantastiskt vilka mästerverk man kan få fram på endast en halvtimme!
Något som slår mig varje gång är att det pustas och stånkas varje gång det blir tal om att röra sig till musik och dansa. Men när lektionen väl är igång är det de lektionerna som bjuder på flest leenden och skratt.
Ha det gott!
/Jonas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar